Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Turecký deník aneb Zážitky z Ankary 5. Klady a zápory?

Jsem přesocializovaná – celé dny trávím v Praze sama s dětmi nebo s kamarádkou a jejím dítětem, popřípadě na dětském hřišti, kde jsou všichni ale tak nějak rozptýlení. Tady už přes týden jsme celá rodina – tedy 4 + 2 (švagrová a švagr) + 2 (tchán a tchyně) a k tomu občas + 4 (rodina druhého švagra). Ne, že by to všechno nebyli milí lidé, jsou velmi milí, přátelští, ochotní pomoci a velice pohostinní, jen jich je občas okolo nějak moc. Nebo dlouho moc. 

Když přijdou na návštěvu, nějak se nemají k odchodu. A když už přijdou, chtějí si vás pořádně užít, takže jsou všude s vámi – doma, na nákupu, na dětském hřišti. Zpočátku jsem si říkala, že mají děti a tak třeba do sedmi večer odejdou, neodešli. V osm jsem se – s odkazem na to, že půjdu brzo uspávat naše děti – zeptala, kdy ty jejich chodí spát. V devět, ale bylo půl desáté a oni ještě neodešli. Už bylo pozdě a domů se jim nechtělo a tak jsem je ráno zase potkala u snídaně.
Netušila jsem, jak budu schopná taktizovat, abych ten počet lidí kolem sebe snížila. Dost mi v tom pomáhá auto, do kterého se vejde poměrně omezený počet osob, a taky synek, který každé odpoledne vyžaduje výlet autem – ukazuje nám své sandálky, snaží si je sám obout a říká: „Brm, brm, brm, brm!“, dokud se nejede, nebo patřičně nevysvětlíme, proč se ještě nejede.
Před domy nestojí popelnice, odpadky se vyhazují v pytlech přímo před domy na ulici. Když jsem to tu viděla poprvé před rokem, dost mě to šokovalo, ale časem si tak nějak zvyknete. I díky tomu, že popeláři jezdí každý den. Mají takové úplně jiné auto než u nás, jsou vždycky kolem asi tři, na rukou mají rukavice asi jako od benzinky a hází ty pytle s odpadky do auta, jeden má vždy smeták a ještě okolo zametá. Mám to štěstí je vidět, protože naší ulicí projíždí před rozedněním, tj. cca po 5:00 hodině ranní a to už jsem vzbuzená další místní „lahůdkou“ – řevem ezana, který svolává lidi k modlitbě do měšity. Ano, řevem, bývá to i poměrně zvukomalebná záležitost, kdysi jsem si jí v Istanbulu i dost užívala, ale ten „náš“ ezan, z mešity hned naproti domu je opravdu hoodně špatný. Takže je nejen díky amplionům dost hlučný, ale mám pocit, že musí probudit i mrtvýho (i když děti to někdy ani neprobudí, mě – vycvičenou jak hlídacího psa na dětský brekot - teda spolehlivě ano).
V Ankaře je neuvěřitelný developerský rozkvět, skoro všude se něco staví – obchodní centra i tady rostou jako houby po dešti, ještě víc ale rostou sídliště, takový stavební rozmach jsem snad ještě nikde neviděla. Byty se tu staví zásadně s balkony, byty ve vyšších patrech mají skoro vždy ještě terasy a většinou jde o mezonetové byty. Průměrně tu byty mají tak 100m2, byt rodičů mého manžela kolem 200m2, s terasou kolem 250m2 – neskutečné v porovnání s našimi poměry a rozkvětem garsonek a malometrážních bytů. Těm tady tedy pšenka nekvete. Zarazilo mne to už před rokem a tentokrát koukám, že se nic nezměnilo. Velikost bytů je samozřejmě dána i tím, že často žijí prarodiče s dětmi, kteří se o ně starají. Což u nás tak zcela běžné jako tady není.
Celý měsíc je tu Ankara shopping festival, v rámci kterého probíhají cca 50% slevy ve většině obchodů a k tomu řada kulturních akcí v parcích, u obchodních center – živá hudba, černé divadlo, koncerty, taneční vystoupení apod. a mimo jiné tu udělali 1,5 tuny döner kebabu a vše se rozdalo lidem zdarma v rámci festivalu, takže se vytvořil světový rekord.
Turci jsou neuvěřitelní obchodníci. Jeden se kvůli mně dokonce skoro celý zavinul do zavinovací sukně, jen proto, že neuměl anglicky a aby mi ukázal, jak se ta sukně nosí :). Mám hodně citlivá chodidla, skoro všechny boty mi neustále dělají dokola puchýře. Díky svátku podřezávání ovcí je kůže v Turecku poměrně levná a tedy i boty se dají pořídit za daleko lepší ceny než u nás. Před čtyřmi dny jsem si jedny koupila – a jaký zázrak, celý den jsem je nosila a neudělal se mi ani jeden puchýř. Okamžitě jsem se rozhodla, že si musím koupit ještě minimálně jedny boty stejné značky, pokud to tak bude i druhý den. Další den jsem se vydala do stejného obchodu a prodavač – jiný, než který tam byl, když jsem ty boty kupovala – se hned ptal mého muže, že vidí, že mám boty od nich, jestli snad s nimi je něco v nepořádku, nejsem s nimi spokojená apod. I když si jinde vyzkoušíte třeba tři páry bot a nakonec si nic nekoupíte, stejně se s vámi pokaždé mile rozloučí a popřejí vám pěkný den!

Autor: Olga Daskin | pondělí 18.6.2012 8:06 | karma článku: 12,22 | přečteno: 748x
  • Další články autora

Olga Daskin

Óda na práci

Pátek večer Elí: „Mami, když mám opravdovou peněženku a v ní ty kartičky (permanentka na vláček na Žofínském ostrově, karta do petcentre) a hodně peněz (15,- Kč), tak to už bych mohla být opravdová maminka, že jo?“

13.12.2015 v 16:55 | Karma: 11,68 | Přečteno: 349x | Diskuse| Osobní

Olga Daskin

Den jako vymalovaný

Je krásné se ráno vzbudit do modré oblohy a svitu slunce, slyšet ve dvoře ptáky zpívat a na okně vidět všechno kvést.

7.5.2015 v 21:47 | Karma: 6,84 | Přečteno: 167x | Diskuse| Miniblogy

Olga Daskin

Slabost

Ačkoliv si moje děti myslí, že maminka je něco jako polobůh nebo přinejmenším chodící wikipedie, jsem pořád jenom člověk a mám dost slabin. Jednou z nich je bezesporu slabost pro červený hrnek s bílým vnitřkem a nápisem Nescafé.

1.7.2014 v 7:58 | Karma: 11,63 | Přečteno: 517x | Diskuse| Letní povídka

Olga Daskin

Turecký deník - šílení poprvé

Zatímco v poklidu večeříme v kuchyni a děti si malují v obývacím pokoji, přijde do kuchyně Elí, aby nás sdělila, že Erdík je celej počmáranej – „Takhle“, ukazuje po obličeji, „je celej červenej.“ Za chvíli se přichází Erdík sám pochlubit – červenou barvu má po celý puse a bradě – odkládním se ledabyle od stolu a ptám se ho: „Není to krev, že ne?“, načež z dosavadní úrovně lenochoda přejdu do tempa závodního chrta a v pikosekundě mu stírám tu krev z obličeje a snažím se najít zdroj krvácení.

11.6.2014 v 12:44 | Karma: 13,02 | Přečteno: 1169x | Diskuse| Cestování

Olga Daskin

Můj otec je veverka

Fakt. Vlastě jsem to nevěděla celých 35 let, až dneska mi to maminka pověděla a přitom to bylo jasný už dlouho. A začalo to tak nevinně.

20.12.2013 v 7:45 | Karma: 10,59 | Přečteno: 505x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Rakouské Zelené do eurovoleb povede mladá aktivistka. Je nezkušená a lže, zní

18. května 2024  11:55

Lídryně kandidátky rakouské vládní strany Zelení do Evropského parlamentu Lena Schillingová se od...

Nehoda kamionu na osm hodin zastavila provoz na D35 u Olomouce

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  11:42

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

Na Česko udeří od jihovýchodu bouřky. Hrozí kroupy a také přívalové deště

18. května 2024  11:19,  aktualizováno  11:40

Přímý přenos Silné bouřky dnes zasáhnou Moravu a jihovýchod Čech, v neděli pak celé Česko, uvedli meteorologové....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 42
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 941x
Vystřídala jsem řadu profesí – od učitelky v mateřské, posléze střední škole, konzultantky na Lince bezpečí, koordinátorky a manažerky vzdělávání dospělých, občasného lektorování pro učitele a vedení adaptačních soustředění pro studenty prvních ročníků středních škol, vytvářela jsem a tutorovala e-learningové kurzy. Většinu z toho najednou, jinak bych se asi nudila. Abych se nenudila ani na mateřské dovolené, narodila se mi dvojčata. Dlouho jsem psala jen pro své známé – baví mě zachycovat ta kouzla okamžiku a jedinečnost zážitků, na které by se jinak zapomnělo, či si jen tak rovnat myšlenky – až mě přesvědčili, abych si založila blog.