Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Turecký deník aneb Zážitky z Ankary 5. Mám tureckého bobříka!

Manželovi je špatně, už je podruhé v nemocnici = můj jediný tlumočník z turečtiny do angličtiny tu není, už aby děti vyrostly a mohly mi překládat – pokud se ten jazyk do té doby nenaučím sama ;), zas tak složité to zdá se není.

V praxi to vypadá tak, že se manželovi udělá špatně, nemůže dýchat, bolí ho okolo srdce. Je lehce (no, lehce je spíš eufemismus) panický a všichni okolo ještě víc. Zatímco oni většinou říkají „ala, ala“ a cosi dalšího, čemu už nerozumím, on jim asi říká, co mají dělat – bohužel jak ví, že tady mu můžou pomoct hlavně oni, zapomíná už to říkat mě, takže já většinou nevím, o co jde a on v tom zmatku zásadně nepřekládá a ani nemám moc sílu mluvit, natož ještě anglicky, což je mu tady k ničemu. Teda kromě toho, že by mi dost pomohlo, kdybych byla alespoň v obraze, o co jde. V první nemocnici vyloučili infarkt, prý je to svalové napětí, křeč. Dostal injekci a přijel domů.
Druhý den jsme jeli nakupovat. My s manželem chodili svobodně (ano, svobodně, protože máte-li dvouletá dvojčata, tuhle chvíli svobody opravdu oceníte!) po nákupech, zatímco děti si v zábavním parku užívaly legraci s tetou a strejdou. První kolotoč, autíčka, trampolína, klouzačky a balonky… prostě ráj. Teda do té chvíle, než se manžel zase zastavil a nic neříkal, jen si sahal na hrudník a obličej zkřivený bolestí. Byli jsme jen spolu, takže mi říkal, že nemůže dýchat, zase hrozná bolest. Posadilo jsem ho na nejbližší křeslo a šla najít děti – v zábavním parku, kde jsme se měli sejít, nebyly.
Ani děti, ani teta se strejdou. V parku plno členů obsluhy a tak se jich ptám – mluvíte anglicky? (jasná odpověď je: ne), pak už svou lámanou turečtinou stylem: „já turecky jenom trochu, dvojčata – moje děti, holčička a kluk“, ukazuju, že byli tady a dělám výrazem obličeje otazník, jestli tu jsou, popřípadě jestli neví, kde jsou? Neví, jak by mohli, právě si vystřídali služby – vysvětlujeme si nohama a rukama. Vidí mou zoufalost – nemám s sebou telefon a na manželovu nefunguje roaming (proč si ho zase nezařídil?!). Chlapík se mi fakt snaží pomoct a navrhuje, že mi pomůže zavolat. To je moc prima, ale já neznám číslo a ani nevím, co bych jim řekla… takže ze sebe zase dostávám své střípky turečtiny: „ano, ano, moc děkuji, můj manžel“ a ukazuju, že je tam a půjdu pro něj (připadám si trochu jako negramot a trochu jako mim, kdo nás sleduje z dálky, asi si spíš myslí, že jsem mimo). Běžím za manželem a vše mu vysvětluji. Pomalu, ale přeci dojde k nákupnímu centru, kde se dovolá sestře a přichází i s dětmi. Potom klasika - děti se na nás vrhají, přičemž na tatínka to nejde a maminka obě děti najednou těžko pojímá, takže si sedám a nabízím každému jednu ruku a jedno koleno, což neuspokojuje ani jedno z dětí, chtějí mě pro sebe celou, každý. Takže se spouští šílený řev, který Yukselovi moc klidu nepřidává. Nicméně švagrová běží do lékárny, přináší jakousi červenou náplast a lepí mu ji na tu šíleně chlupatou hruď, takže to, zdá se, moc nefunguje. Chvíli čekáme a pak přináší pravděpodobně analgetika, což se tedy domnívám, neb v tom zmatku zase ničemu nerozumím a jsem jen ve vleku věcí – jsem ráda, že jsem uklidnila děti a čekám a snažím se pochopit, co se bude dít.
Přijíždí taxíkem druhý švagr a veze nás autem domů. Erdík je naštvanej, že nemůže dělat tůtů.
Načež druhý den ráno mi manžel sděluje, že odjíždí na testy do nemocnice. V noci se dovolal známému doktorovi, který vše zařídil, a hned ho vezmou.
Tomu říkám cvíčka v cizím jazyce – minimálně půl dne budu s dětma bez tlumočníka! Nebudu, říká manžel, koupili anglicko-turecký a turecko-anglický slovník a do mobilu mi stáhl jakousi aplikaci, která je taky jako rychlý slovník. Neděsím se, věřím, že brzo dorazí a však už se tu nějak domluvím. Nakonec to není tak strašné, mám základní slovní zásobu – jména dětí, jména členů domácnosti, jídlo = yemek, ne = yok, ok = tamam a terasa = teras, pak mám dvě ruce a taky sadu pastelek a papír, takže co negestikuluju rukama, můžu nakreslit. Paráda, nouze naučila Dalibora housti a mě třeba nakreslit sušák na prádlo, taky už umí říct „na zdraví!“ – „çok yaşa“ a co je třeba se doučit je čas – jednak hodiny, abych stále nemusela vyskakovat na křeslo a ukazovat, že děti budou jíst v tolik a tolik, koupat se tehdy a tehdy atd. Umím jen „rok“ a „měsíc“ (díky velikostem na dětském oblečení ;)) a to je teda dost neoperativní časová linie.

Autor: Olga Daskin | pátek 15.6.2012 8:00 | karma článku: 11,59 | přečteno: 746x
  • Další články autora

Olga Daskin

Óda na práci

Pátek večer Elí: „Mami, když mám opravdovou peněženku a v ní ty kartičky (permanentka na vláček na Žofínském ostrově, karta do petcentre) a hodně peněz (15,- Kč), tak to už bych mohla být opravdová maminka, že jo?“

13.12.2015 v 16:55 | Karma: 11,68 | Přečteno: 349x | Diskuse| Osobní

Olga Daskin

Den jako vymalovaný

Je krásné se ráno vzbudit do modré oblohy a svitu slunce, slyšet ve dvoře ptáky zpívat a na okně vidět všechno kvést.

7.5.2015 v 21:47 | Karma: 6,84 | Přečteno: 167x | Diskuse| Miniblogy

Olga Daskin

Slabost

Ačkoliv si moje děti myslí, že maminka je něco jako polobůh nebo přinejmenším chodící wikipedie, jsem pořád jenom člověk a mám dost slabin. Jednou z nich je bezesporu slabost pro červený hrnek s bílým vnitřkem a nápisem Nescafé.

1.7.2014 v 7:58 | Karma: 11,63 | Přečteno: 517x | Diskuse| Letní povídka

Olga Daskin

Turecký deník - šílení poprvé

Zatímco v poklidu večeříme v kuchyni a děti si malují v obývacím pokoji, přijde do kuchyně Elí, aby nás sdělila, že Erdík je celej počmáranej – „Takhle“, ukazuje po obličeji, „je celej červenej.“ Za chvíli se přichází Erdík sám pochlubit – červenou barvu má po celý puse a bradě – odkládním se ledabyle od stolu a ptám se ho: „Není to krev, že ne?“, načež z dosavadní úrovně lenochoda přejdu do tempa závodního chrta a v pikosekundě mu stírám tu krev z obličeje a snažím se najít zdroj krvácení.

11.6.2014 v 12:44 | Karma: 13,02 | Přečteno: 1169x | Diskuse| Cestování

Olga Daskin

Můj otec je veverka

Fakt. Vlastě jsem to nevěděla celých 35 let, až dneska mi to maminka pověděla a přitom to bylo jasný už dlouho. A začalo to tak nevinně.

20.12.2013 v 7:45 | Karma: 10,59 | Přečteno: 505x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Na trati z Ostravy do Třebechovic srazil vlak člověka, ten na místě zemřel

18. května 2024  19:18

Na železniční trati v Ostravě-Třebovicích srazil v sobotu večer vlak člověka, na místě zemřel. Jeho...

Uprchlíci z Ukrajiny v Česku čelili nenávisti a diskriminaci, oznámila organizace

18. května 2024  19:03

Nevládní organizace Amnesty International ve výroční zprávě za rok 2023 zkritizovala Českou...

Jihokorejci hledají způsob, jak se zbavit stresu. Soutěží v nicnedělání

18. května 2024  18:53

V Soulu se o víkendu sešlo přes sto lidí, aby v rámci soutěže, která si klade za cíl zpomalit...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55,  aktualizováno  18:28

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 42
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 941x
Vystřídala jsem řadu profesí – od učitelky v mateřské, posléze střední škole, konzultantky na Lince bezpečí, koordinátorky a manažerky vzdělávání dospělých, občasného lektorování pro učitele a vedení adaptačních soustředění pro studenty prvních ročníků středních škol, vytvářela jsem a tutorovala e-learningové kurzy. Většinu z toho najednou, jinak bych se asi nudila. Abych se nenudila ani na mateřské dovolené, narodila se mi dvojčata. Dlouho jsem psala jen pro své známé – baví mě zachycovat ta kouzla okamžiku a jedinečnost zážitků, na které by se jinak zapomnělo, či si jen tak rovnat myšlenky – až mě přesvědčili, abych si založila blog.